
2023 | 255/45R20 | Lato - test opon letnich Auto Motor und Sport
Rzadko się zdarza, żeby test opon był dla nas całkowitym zaskoczeniem, ale tegoroczny test AMS porównujący opony samochodów elektrycznych ze zwykłymi oponami całkowicie nas zaskoczył.
Wyniki testów opon
* Kliknij kategorie, aby posortować
Kolejność
Opona

9. miejsce
Pirelli Scorpion Elect
Manewrowanie na sucho
[Km/h]
(najniższy najlepszy)
Hamowanie na sucho
[m]
(najniższy najlepszy)
Manewrowanie na mokro
[Km/h]
(najniższy najlepszy)
Hamowanie na mokrej nawierzchni
[m]
(najniższy najlepszy)
Aquaplaning w linii prostej
[Km/h]
(najwyższy najlepszy)
Aquaplaning na zakręcie
[m/s2]
(najwyższy najlepszy)
Objętość
[dB]
(najniższy najlepszy)
Test opon 2023: opony do pojazdów elektrycznych kontra klasyczne opony sportowe
Nie zdarza się często, aby test opon był dla nas całkowitym zaskoczeniem, ale tegoroczne porównanie opon do samochodów elektrycznych i zwykłych opon sportowych przeprowadzone przez magazyn AMS przyniosło wyniki, których prawdopodobnie nikt się nie spodziewał.
Największym zaskoczeniem okazał się model Michelin e.Primacy, który wygrał test hamowania na mokrej nawierzchni – wyprzedzając nawet topowe opony sportowe Continental SportContact 7 i Bridgestone Potenza Sport, które zazwyczaj dominują w tej dyscyplinie. Ponadto e.Primacy wyprzedził również sprawdzony model Michelin Pilot Sport 4 SUV, zwycięzcę większości poprzednich testów, a także Continental, który dwukrotnie triumfował w klasyfikacji generalnej.
Celem testu było jasne – porównanie najlepszych opon sportowych na rynku z najnowszymi modelami o ultraniskim oporze toczenia zaprojektowanymi specjalnie dla pojazdów elektrycznych: Michelin e.Primacy, Falken eZiex i Pirelli Scorpion Elect .
Aby jeszcze bardziej utrudnić zadanie, AMS dodał do testu również oryginalną wersję elektryczną opon Continental PremiumContact 6 do Kii EV6 oraz specjalną wersję SUV-a Michelin Pilot Sport z pianką akustyczną. Opony testowano w dwóch pojazdach – elektrycznej Kii EV6 i dieslowskiej Kii Sorento.

Hamowanie i jazda na mokrej nawierzchni: zaskakujące wyniki opon do pojazdów elektrycznych
Osiągi na mokrej nawierzchni od dawna uważane są za wadę opon o niskim oporze toczenia. Oszczędność energii i krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni zazwyczaj nie idą w parze. Właśnie dlatego opona Michelin e.Primacy uzyskała słabsze wyniki w teście hamowania na mokrej nawierzchni we wszystkich poprzednich testach.
Tym razem jednak niespodzianka była ogromna – opony Michelin e.Primacy uzyskały najlepsze wyniki spośród wszystkich testowanych opon. I to nie tylko wśród opon do samochodów elektrycznych, ale także w porównaniu z klasycznymi modelami sportowymi! Sukces ten może wynikać z testowanego rozmiaru 255/45 R20 lub specjalnie przygotowanej, przyczepnej nawierzchni, ale wyniki mówią same za siebie – e.Primacy zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając nowe opony Falken eZiex. Obie te oszczędne opony wyprzedziły bardziej sportowe alternatywy, takie jak Michelin Pilot Sport 4 SUV czy Falken Azenis FK520 .
Testy prowadzenia na mokrej nawierzchni potwierdziły oczekiwania – opony o ultraniskich oporach toczenia miały problemy z szybkim pokonywaniem zakrętów i traciły stabilność na granicy swoich możliwości. Najlepiej wypadł tu tradycyjny specjalista od mokrej nawierzchni, Bridgestone Potenza Sport.
Jeszcze bardziej znaczące różnice zaobserwowano w teście aquaplaningu, w którym opony EV o konstrukcji oszczędnej pod względem zużycia paliwa znalazły się wśród najsłabszych. Wynika to z typowej dla nich płytszej głębokości bieżnika i mniejszej liczby rowków odprowadzających wodę, co pomaga zmniejszyć zużycie energii, ale pogarsza bezpieczeństwo jazdy w ulewnym deszczu.
Hamowanie i prowadzenie na suchej nawierzchni
W konkurencji hamowania na suchej nawierzchni obie opony Continental zajęły pierwsze miejsca, wykazując się najkrótszą drogą hamowania. Co ciekawe, cztery inne modele uzyskały ten sam wynik, zajmując ex aequo czwarte miejsce.
Test prowadzenia na suchej nawierzchni wyraźnie pokazał przewagę sportowych opon UHP. Continental SportContact 7 wypadł najlepiej, wyraźnie wyprzedzając konkurencję i potwierdzając swoją reputację czołowej opony sportowej na suchej nawierzchni.

Wnioski z testu opon
Wyniki tego testu opon pokazały, że różnice między oponami elektrycznymi o niskim oporze toczenia a tradycyjnymi modelami sportowymi mogą nie być tak wyraźne, jak się do tego przyzwyczailiśmy. Największym zaskoczeniem była niewątpliwie opona Michelin e.Primacy, która zwyciężyła w teście hamowania na mokrej nawierzchni i pokonała nawet renomowane opony sportowe, a jednocześnie uzyskała bardzo dobry wynik w klasyfikacji ogólnej.
Z drugiej strony potwierdziło się, że opony sportowe, takie jak Bridgestone Potenza Sport, nadal dominują w testach prowadzenia na mokrej nawierzchni i aquaplaningu, podczas gdy oszczędne opony EV pozostają w tyle.
W konkurencjach hamowania i prowadzenia na suchej nawierzchni opony Continental wypadły najlepiej, a model SportContact 7 wyraźnie wyprzedził konkurencję.
Podsumowując, test potwierdza dynamiczny rozwój – nowoczesne opony przeznaczone do pojazdów elektrycznych mogą już konkurować z klasycznymi modelami UHP pod względem kluczowych parametrów bezpieczeństwa. Wybór opon zależy zatem od priorytetów kierowcy: jeśli celem jest maksymalna oszczędność energii, opony EV są coraz lepszym wyborem, ale jeśli chodzi o sportową jazdę i maksymalną przyczepność na granicy możliwości, tradycyjne opony sportowe nadal mają przewagę.
Jeśli nie możesz zdecydować, które opony będą dla Ciebie bardziej odpowiednie, chętnie omówimy z Tobą wybór nowych opon i postaramy się zaproponować najlepszą alternatywę.
W naszym sklepie internetowym znajdą Państwo szeroką gamę różnorodnych opon letnich, zimowych i całorocznych, od klasycznych po prawdziwe opony terenowe, dzięki którym w nietypowym terenie mogą sobie Państwo pozwolić na znacznie więcej niż na zwykłych oponach.
NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE
Dostępne u nas

Nr 1 w Teście

TEST Doskonały
Z
Porównano
Porównywać
Nowy
Ten model ma już następcę - Pokaż następcę
Dostępność zgodnie ze stanem magazynowym podanym w szczegółach produktu. Cena zawiera podatek VAT.
Doradca
